Årsrapport 2024 Trondheim kommunale pensjonskasse 9 26 arbeidsgivere har hele eller deler av sin pensjonsordning i TKP. Trondheim kommune er den desidert største arbeidsgiveren, med om lag 90 prosent av medlemsmassen. De andre selskapene har eller har hatt en nær tilknytning til kommunen. TKP leverer alders- og uførepensjon til medlemmene og ektefelle- og barnepensjon til deres etterlatte. Pensjonsordningen er en offentlig tjenestepensjonsordning etter sentral generell særavtale (SGS) for kommunal sektor. Denne avtalen er en del av tariffavtalen for kommunal sektor. TKP er pliktig pensjonsordning for ansatte i Trondheim kommune og de fleste tilknyttede enheter. Det er imidlertid unntak for sykepleiere som har lovpålagt pensjonsordning i sykepleierordningen som administreres og forvaltes av Kommunal Landspensjonskasse (KLP), og undervisningspersonale som har lovpålagt medlemskap i Statens Pensjonskasse (SPK). TKP forvalter en kollektiv pensjonsordning med ett risikofellesskap. Det vil si at alle arbeidsgiverne deler risikoen for at noen lever lenger eller opparbeider seg rettigheter som krever lang og høy pensjonsutbetaling. Mål og strategi Pensjonskassens overordnede mål er å være Trondheim kommunes foretrukne pensjonsleverandør. Dette skal pensjonskassen oppnå ved å forvalte pensjonsordningen på en slik måte at behovet for tilskudd fra arbeidsgiverne blir lavest mulig over tid. Virkemidlene er god avkastning på den kapitalen pensjonskassen forvalter og en kostnadseffektiv drift av virksomheten. Arbeidsgiverne kan bidra til lavere pensjonskostnader ved å styrke sykefraværsarbeidet for å få ned antallet uførepensjonister. Arbeidsgivernes pensjonsforpliktelser er svært langsiktige, hvor medlemmene tjener opp pensjonsrettigheter i hele yrkeskarrieren og har rett til livslang alderspensjon. Det er derfor viktig at pensjonskassen oppnår en god langsiktig avkastning på innbetalte pensjonspremier. For å lykkes må pensjonskassen ha en kapitalforvaltningsstrategi som utnytter risikobærende evne innenfor akseptable risikorammer. Pensjonskassen skal bistå medlemmer og arbeidsgivere med veiledning og informasjon. Det innebærer å gi god informasjon om rettigheter og plikter, og sikre riktig behandling av pensjonssøknader og korrekt utbetaling av pensjon. Styret Pensjonskassens styre har syv medlemmer og fem varamedlemmer. Bystyret i Trondheim kommune velger fem faste medlemmer og fagorganisasjonene velger to medlemmer. Tre styremedlemmer er valgt for perioden 2023 – 2025 og fire er valgt for perioden 2023-2027. Det ble i 2024 gjennomført syv styremøter og behandlet 71 saker. Administrasjon TKP hadde i 2024 16 fast ansatte medarbeidere, hvorav ni kvinner og syv menn. Pensjonskassen vektlegger likestilling. TKP er medlem av arbeidsgiverorganisasjonen Samfunnsbedriftene og av Pensjonskasseforeningen. TKP er sertifisert som Miljøfyrtårn-bedrift. Det er viktig for pensjonskassen å ha medarbeidere med riktig kompetanse og helhetsforståelse for leveransen. Pensjonskassen har til sammen åtte medarbeidere på pensjonsområdet og åtte medarbeidere på kapitalforvaltning og administrative funksjoner.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjAzOTc=